Spróbujmy zastanowić się, jakiej odpowiedzi udzieliliby nasi uczniowie, gdybyśmy zadali im następujące pytanie: „Czy lubicie grać w gry?”.
Większość odpowiedzi, jeśli nie wszystkie, byłaby twierdząca. Jeżeli zadamy kolejne, bardzo niebezpieczne pytanie: „Czy lubicie uczyć się matematyki?”, odpowiedzi mogą się diametralnie różne. A gdyby tak połączyć te dwie rzeczywistości i grać na lekcji matematyki?
Gry i zabawy matematyczne to niekonwencjonalny sposób nauczania matematyki. Gdy na lekcjach korzystamy z gier i zabaw – nawet słabsi uczniowie mogą polubić matematykę. Łączmy więc przyjemne z pożytecznym – zabawę z nauką. Dodatkowo, gdy uczniowie sami wykonają taką grę, tym chętniej w nią zagrają. Dzięki temu uczniowie utrwalają poznane pojęcia i umiejętności, rozwijają logiczne myślenie, aktywność matematyczną. Bardziej angażują się w proces dydaktyczny i mają okazję wykazać się własną kreatywnością i pomysłowością.
Oto gry wykonane przez uczniów klas V i ich twórcy.
A. K-O, E. P.