Klasyfikacja śródroczna/roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania w danym półroczu/ roku szkolnym oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Ocena ta powinna być podsumowaniem półrocznych lub całorocznych osiągnięć ucznia.
Nauczyciel ustala ocenę klasyfikacyjną uwzględniając osiągnięcia uczniów w całym półroczu lub całym roku szkolnym,
W pracy zdalnej uczniów ocenie mogą podlegać:
a) karty pracy;
b) zdalnie przeprowadzone sprawdziany;
c) zdalne kartkówki;
d) prace wykonane przez uczniów;
e) wypowiedzi pisemne;
f) wypowiedzi ustne np. na forum;
g) udział w dyskusjach on-line
h) teksty on-line;
i) pliki tekstowe;
j) pliki audio-video, w tym prezentacje multimedialne.
k) aktywność na zajęciach;
l) terminowość odsyłania prac;
m) rozwiązanie różnorodnych form quizów i testów,
n) atrakcyjność i pomysłowość prac,
o)autorskie rozwiązania i materiały’
p)dodatkowe zaangażowanie – przygotowanie przez uczniów np. krótkich filmików z wykonywanych ćwiczeń w-f, innych filmików, reklam,
r) np. domowe zadanie doświadczalne z fizyki itp.
s) wykonanie pomocy dydaktycznych – wykonanie plakatów, modeli, ilustrowanych notatek
t) praca praktyczna/badawcza – np. przeprowadzenie doświadczeń, opisanie ich, wyciągnięcie wniosków
Ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej
1) Wystawiając ocenę, należy mieć na uwadze, że ma ona pomóc dziecku w dalszym uczeniu się.
2) Należy dostrzegać najdrobniejsze sukcesy i chęci do samodzielnej pracy.
3) Należy dostrzegać mocne strony dziecka i w oparciu o nie rozwijać te słabsze.
4) Pamiętajmy należy, by określić czas wykonania zadań/ ćwiczeń/ prac podlegających ocenie.
W edukacji wczesnoszkolnej ocena ma charakter opisowy. Jej istotą jest diagnoza, informacja i motywacja uwzględniająca postępy dziecka w edukacji i rozwój emocjonalno – społeczny. Nie należy żałować pozytywnych komentarzy. Każdy uczeń powinien poczuć się ważny i zauważony.
W zdalnym nauczaniu należy brać pod uwagę:
✓ technikę czytania (o ile dziecko ma dostęp do stosownych komunikatorów);
✓ quizy i testy on-line;
✓ prace pisemne przesłane w formie elektronicznej;
✓ prace plastyczne, techniczne (przesłane jako zdjęcie lub scany);
✓ wiele innych, wg własnych pomysłów i preferencji nauczyciela
W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Uczeń otrzymuje oceny roczne ze wszystkich zajęć edukacyjnych oraz ocenę zachowania.
OCENA ZACHOWANIA
Roczną /śródroczną/ ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy, ale zobowiązany jest zasięgnąć opinii:
1) nauczycieli uczących w klasie,
2) uczniów danej klasy oraz
3) ocenianego ucznia.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
Decydując o sposobie oceniania zachowania uczniów w zdalnym nauczaniu nauczyciel bierze również pod uwagę:
1) pilność i terminowość w przesyłaniu zadanych prac,
2) zaangażowanie w wypełnianie obowiązków lekcyjnych,
3) jakość prac domowych,
4) samodzielność, zaangażowanie i systematyczność w wykonywaniu prac,
5) samodzielność, zaangażowanie i systematyczność w wykonywaniu prac,
6) bezpieczne i kulturalne korzystanie z narzędzi internetowych,
7) zdalną pomoc kolegom w nauce,
8) dbałość o zdrowie i przestrzeganie zasad w sytuacji zagrożeń.
Nauczyciel powinien pamiętać o nagradzaniu postaw uczniów, dlatego winien monitorować ich aktywność.
Nauczyciele uczący powinni starać się reagować, gdy uczeń nie wykazuje aktywności i dowiedzieć się, jakie są tego przyczyny. Mogą one tkwić w trudnościach technicznych lub innych przyczynach związanych z obecną sytuacją, które trzeba szybko rozwiązać we współpracy z rodzicami, dyrektorem szkoły, specjalistami.
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Ustawa o systemie oświaty:
Art. 44g. 1.Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły
Nauczyciele mają obowiązek poinformować uczniów i ich rodziców o każdej przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej, a nie wyłącznie o grożących ocenach niedostatecznych.
Wychowawca ustala z uczniem i jego rodzicami dostępne sposoby komunikacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub innych środków łączności za pomocą których przekaże informację o ocenach przewidywanych.
Mogą to być:
a) dziennik elektroniczny,
b) poczta elektroniczna,
c) telefon,
d) komunikator internetowy (np. Skype) celem spotkania on-line z uczniem.
e) platforma edukacyjna
Informacja o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania powinna być przekazana w sposób skuteczny.
WARUNKI I TRYB PODWYŻSZANIA PRZEWIDYWANYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH
Jeżeli uczeń lub jego rodzice nie zgadzają się z przewidywaną oceną klasyfikacyjną z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych, z którą zostali zapoznani przez wychowawcę klasy w ustalonym terminie, to zgłaszają swoje oczekiwania /zastrzeżenia/ do dyrektora szkoły za pomocą dostępnych sposobów komunikacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub innych środków łączności.
- Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej oceny tylko w przypadku, gdy uzyskiwał w ciągu roku szkolnego oceny cząstkowe równe tej ocenie, o którą się ubiega lub od niej wyższe.
- Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana:
- frekwencja na zajęciach on-line z danego przedmiotu nie jest niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby);
- przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form kontaktu zdalnego nauczania
- uzyskanie ze wszystkich sprawdzianów i kart pracy ocen pozytywnych (wyższych niż ocena niedostateczna);
- skorzystanie ze wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy, w tym zdalnych konsultacji indywidualnych.
- Nauczyciel powinien przygotować dla ucznia propozycje działań, które umożliwią mu podwyższenie przewidywanej oceny. Dodatkowa praca może polegać na napisaniu całorocznego sprawdzianu wiedzy i umiejętności, wykonaniu przez ucznia dodatkowej pracy czy projektu na zadany temat, przygotowaniu lekcji zdalnej dla innych uczniów na zadany temat.
- Wykonaną przez ucznia pracę należy sprawdzić, ocenić i zdecydować czy osiągnięty rezultat jest wystarczającym powodem do podwyższenia oceny. Sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Z przeprowadzonych czynności sprawdzających sporządza się protokół (oddzielny dla każdego przedmiotu z zajęć obowiązkowych i dodatkowych), który zwiera:
- imiona i nazwiska nauczycieli, którzy przeprowadzili czynności sprawdzające,
- termin tych czynności,
- zadania sprawdzające w załączeniu,
- wynik czynności sprawdzających oraz ustaloną ostateczną ocenę,
- podpisy nauczycieli, którzy przeprowadzili czynności sprawdzające/ po wydrukowaniu/
- Wydrukowany wniosek ucznia lub jego rodziców oraz protokół z przeprowadzonych czynności sprawdzających znajduje się w dokumentacji szkoły.
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- Warunkiem koniecznym do pozytywnego rozpatrzenia podania o podwyższenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania jest:
1) właściwa postawa wobec koleżanek i kolegów, nauczycieli i innych pracowników.
2) stopień respektowania zasad zachowania
- Jeżeli uczeń lub jego rodzice nie zgadzają się z przewidywaną roczną oceną zachowania, z którą zostali zapoznani przez wychowawcę klasy w drogą e - mailową, poprzez e- dziennik przed rocznym zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej, to zgłaszają swoje uwagi/zastrzeżenia/ do dyrektora szkoły za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub innych środków łączności wysyłają (podanie, wniosek), w terminie 3 dni roboczych od dnia zapoznania z propozycją oceny.
- Dyrektor szkoły wraz z wychowawcą klasy przeprowadza analizę zasadności proponowanej przez wychowawcę oceny zachowania w oparciu o argumentację wychowawcy i obowiązującą dokumentację.
- Wychowawca może zmienić lub utrzymać proponowaną ocenę zachowania po analizie przeprowadzonej z dyrektorem
- Dyrektor powiadamia za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub innych środków łączności ucznia lub jego rodzica (prawnego opiekuna) w terminie 3 dni od dnia wpłynięcia podania (wniosku) o rozstrzygnięciu w sprawie; rozstrzygnięcie to jest ostateczne.
- Z przeprowadzonej analizy zasadności proponowanej oceny sporządza się protokół, który zwiera:
- imiona i nazwiska uczestników, którzy brali udział w analizie proponowanej oceny,
- termin spotkania,
- ostateczną ocenę zachowania proponowaną przez wychowawcę,
- podpisy osób uczestniczących w spotkaniu.
- Wydrukowany wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) oraz protokół znajduje się w dokumentacji szkoły.
ORGANIZACJA I PRZEPROWADZENIE EGZAMINÓW KLASYFIKACYJNYCH
Ustalanie przez dyrektora szkoły warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego w czasie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek sytemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. |
3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej. |
4. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 44k ust. 2 i 3, a także w art. 37 ust. 4, art. 115 ust. 3 i art. 164 ust. 3 i 4 ustawy – Prawo oświatowe przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. |
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami. |
6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym w ust. 2, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły. 7. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44m i art. 44n. |
Sposób przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego zdalnie.
Dyrektor szkoły w korespondencji e -mailowej lub prze e-dziennik uzgadnia datę i godzinę egzaminu klasyfikacyjnego i potwierdza fakt przyjęcia terminu do wiadomości rodziców ucznia
- Nauczyciel przygotowuje informację na temat zakresu podstawy programowej, jakiej dotyczy egzamin i przesyła drogą elektroniczną rodzicom/uczniowi/
- Korespondencja odbywa się za pośrednictwem służbowych skrzynek elektronicznych szkoły/nauczyciela na adres wskazany i potwierdzony przez rodzica,
- Egzamin przeprowadzany jest za pomocą narzędzi do e - learningu pozwalających na potwierdzenie samodzielności pracy ucznia
- Egzamin ma formę zadań udostępnionych na platformie e -learningowej lub za pomocą innego narzędzia zdalnego.W przypadku uczniów nie posiadających narzędzi informatycznych i dostępu do sieci, w sytuacjach szczególnych egzamin przeprowadzony może być w formie zadań drukowanych i przesłanych drogą pocztową lub może odbyć się na terenie szkoły po wcześniejszym ustaleniu wszelkich środków bezpieczeństwa i z zachowaniem zasad określonych w reżimie sanitarnym
- W przypadku braku możliwości przystąpienia do egzaminu ze względu na stan zdrowia uczeń informuje o tym dyrektora szkoły, przesyłając skan zaświadczenia lekarskiego pod wskazany adres mailowy.Dyrektor szkoły uzgadnia dodatkowy termin egzaminu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zadania rozwiązywane elektronicznie drukuje się i stanowią one załącznik do arkusza ocen ucznia jak również podlegają archiwizacji.
ORGANIZACJA I PRZEPROWADZENIE EGZAMINÓW POPRAWKOWYCH
Ustalanie przez dyrektora szkoły warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu poprawkowego w czasie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek sytemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Art. 44m. 1. Począwszy od kl. IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z: 1) jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, albo 2) jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego – może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. |
2. Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. |
3. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września. |
4. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44n |
5. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę. |
6. Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub jeżyka regionalnego, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej. |
Sposób przeprowadzenia egzaminu poprawkowego zdalnie.
- Przeprowadzenie egzaminu poprawkowego odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich, a wyznaczenie terminu tego spotkania przez dyrektora szkoły do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Dyrektor szkoły ustala z uczniem i jego rodzicami dostępne sposoby komunikacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub innych środków łącznościw czasie egzaminu poprawkowego. Mogą to być:
a) dziennik elektroniczny,
b) poczta elektroniczna,
c) telefon,
d) komunikator internetowy (np. Skype) celem spotkania on-line z uczniem.
- Dyrektor szkoły w korespondencji e -mailowej lub przez e-dziennik uzgadnia datę i godzinę egzaminu poprawkowego i potwierdza fakt przyjęcia terminu do wiadomości rodziców ucznia
- Nauczyciel przygotowuje informację na temat zakresu podstawy programowej, jakiej dotyczy egzamin i przesyła drogą elektroniczną rodzicom/uczniowi/
- Korespondencja odbywa się za pośrednictwem służbowych skrzynek elektronicznych szkoły/nauczyciela na adres wskazany i potwierdzony przez rodzica,
- Egzamin przeprowadzany jest za pomocą narzędzi do
e - learningu pozwalających na potwierdzenie samodzielności pracy ucznia - Egzamin ma formę zadań udostępnionych na platformie
e -learningowej lub za pomocą innego narzędzia zdalnego. - W przypadku uczniów nie posiadających narzędzi informatycznych i dostępu do sieci, w sytuacjach szczególnych egzamin przeprowadzony może być w formie zadań drukowanych i przesłanych drogą pocztową lub może odbyć się na terenie szkoły po wcześniejszym ustaleniu wszelkich środków bezpieczeństwa i z zachowaniem zasad określonych w reżimie sanitarnym.
- W przypadku braku możliwości przystąpienia do egzaminu ze względu na stan zdrowia uczeń informuje o tym dyrektora szkoły, przesyłając scan zaświadczenia lekarskiego pod wskazany adres mailowy.
- Dyrektor szkoły uzgadnia dodatkowy termin egzaminu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zadania rozwiązywane elektronicznie drukuje się
i stanowią one załącznik do arkusza ocen ucznia, jak również podlegają archiwizacji.
Egzaminy poprawkowe nie dotyczą dodatkowych zajęć edukacyjnych. Oceny z zajęć dodatkowych nie mają wpływu na promocję.
ZASTRZEŻENIA DO TRYBU USTALANIA OCENY
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły z powodu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19, dyrektor szkoły ustala warunki i sposób przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tych ocen, w zakresie tych treści, które nie stosuje się w ww. rozporządzeniach wykonawczych.
Art. 44n. 1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen. |
3. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1 zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. |
4. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która: 1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych; 2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. |
5. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 4, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna z wyjątkiem negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem art. 44m ust. 1 |
6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami. |
7. Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, ze termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 4, jest ostateczna. |
- W przypadku zastrzeżenia rodziców lub ucznia co do zgodności z prawem i procedurą wystawiania oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub oceny klasyfikacyjnej z zachowania rodzic lub uczeń na prawo w ciągu dwóch dni od klasyfikacji w formie elektronicznej – e-mailowej zgłosić swoje zastrzeżenia.
- Dyrektor sprawdza czy ocena została wystawiona zgodnie z prawem – trybem ustalania oceny, a w przypadku stwierdzenia naruszeń formalnych, powołuje komisję do przeprowadzenia w formie e-learningowej sprawdzianu w celu ustalenia właściwej oceny z zajęć edukacyjnych.
- W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do oceny zachowania i stwierdzenia, że ocena została ustalonanie zgodnie z przepisami prawa - powołana komisja ustala powtórnie ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- W przypadku stwierdzonych zastrzeżeń do wystawionych ocen z zajęć edukacyjnych lub stwierdzonych zastrzeżeń do ustalonej oceny zachowania dyrektor powołuje komisje do obu egzaminów.
PROMOCJA W KLASACH I-III.
Art. 44o.
1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
- Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas
W klasach I – III ocena jest opisową i obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne z wyjątkiem religii (etyki) |
Art. 44f. 3. Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania / również w przypadku zajęć dodatkowych/
Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, uwzględnia: poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. |
PROMOCJA I UKOŃCZENIE SZKOŁY
Z WYRÓŻNIENIEM
Z rozporządzenia:
18. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
Promocja z wyróżnieniem zależy od średniej ocen rocznych.
- 19. 1. Uczeń kończy szkołę podstawową, branżową szkołę I stopnia, liceum ogólnokształcące i technikum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Ukończenie szkoły z wyróżnieniem uzależnione jest od średniej ocen klasyfikacji końcowej.