21.03.2016r. odbyła się debata uczniowska przygotowana przez wychowawców klas gimnazjalnych i szkoły podstawowej. Celem debaty było umożliwienie wymiany poglądów i argumentów na wyznaczony temat, poznanie przez uczniów w praktyce zasad prowadzenia dyskusji w grupie i umożliwienie ustosunkowania się do tez i poglądów oponentów.

Temat, atrakcyjny dla uczniów, był ściśle związany  z realizowanymi w szkole zagadnieniami zawartymi w programie wychowawczym i profilaktycznym. Dwa zespoły uczniowskie miały za zadanie znalezienie argumentów przemawiających za tezą, że szkołę da się lubić oraz argumentów przeczących tej tezie. Obie grupy przygotowywały się do wystąpień podczas godzin wychowawczych, a podczas debaty wybrani liderzy grup przekazali zebranym wypracowane wcześniej argumenty. W debacie brała także udział grupa „neutralnych obserwatorów” – uczniów klas III gimnazjum, którzy po każdej części debaty mogli zadecydować, które argumenty są dla nich bardziej lub mniej przekonujące.

     Debatę poprzedziła ankieta on-line, w której uczniowie anonimowo wypowiadali się na tematy związane z 5 zagadnieniami. Bezpośrednio przed debatą z wynikami ankiety zapoznani zostali wszyscy uczestnicy. Tematyka dyskusji obejmowała obszary:

  1. szkoła jako placówka edukacyjna (sposób kształcenia, różnorodność i tematyka zajęć lekcyjnych, ilość zajęć w ciągu dnia i wynikające z tego obowiązki ucznia, a także efekty pracy edukacyjnej)
  2. szkoła jako miejsce wychowywania w duchu wartości społecznych, narodowych i patriotycznych (istotny aspekt wychowawczy szkoły, sposób przekazywania wartości społecznych, narodowych i patriotycznych, a także efektywność pracy wychowawczej)
  3. szkoła jako miejsce umożliwiające nawiązywanie relacji społecznych, znajomości, przyjaźni (szkoła jako miejsce, w którym uczeń ma możliwość nawiązywania różnych relacji społecznych i wpływ jaki mają one na rozwój młodego człowieka)
  4. szkoła jako miejsce rozwijające talenty i zainteresowania (szkoła jako „kuźnia talentów”, miejsce rozwijania zainteresowań uczniów,  dodatkowe zajęcia organizowane w szkole, ich atrakcyjność dla uczniów)
  5. szkoła jako miejsce umożliwiające rozrywkę i miłe spędzanie czasu (również wolnego) w gronie rówieśników (sposoby organizowania przez szkołę czasu wolnego dla młodzieży, potrzeby uczniów w tym zakresie, częstotliwość oraz zakres podejmowanych zadań)

     Oba zespoły do wystąpień przygotowały się rzetelnie i odpowiedzialnie. Dyskusja była bardzo merytoryczna, a obserwatorzy mieli możliwość zmiany swojego stanowiska oraz mogli je uzasadnić. Debata, która odbyła się w pierwszym dniu wiosny, stanowi ważne działanie wychowawcze; umożliwia wymianę informacji, poglądów na istotne aspekty życia szkolnego, wpływa na lepszą integrację środowiska uczniowskiego, umożliwia wyjaśnienie niejasności związanych z obowiązkami szkolnymi, pracą nauczycieli, organizacją procesu kształcenia i wychowania. Ta forma spotkania kształtuje szacunek do poglądów innych osób, uczy odpowiedzialności za własne działania, motywuje do większej samodzielności i zachęca do inicjatywy zespoły uczniowskie. Spostrzeżenia, tezy i argumenty przekazane przez uczniów stanowić będą podstawę do klasowych dyskusji nad wieloma interesującymi zagadnieniami z życia szkoły.

P.G.

  • Debata 01
  • Debata 02
  • Debata 03
  • Debata 04
  • Debata 05
  • Debata 06
  • Debata 07
  • Debata 08
  • Debata 09
  • Debata 10
  • Debata 11
  • Debata 12
  • Debata 13
  • Debata 14
  • Debata 15
  • Debata 16
  • Debata 17
  • Debata 18
  • Debata 19
  • Debata 20
  • Debata 21
  • Debata 22
  • Debata 23
  • Debata 24
  • Debata 25
  • Debata 26
  • Debata 27
  • Debata 28
  • Debata 29


 

Wydarzyło się...

godło Rzeczpospolitej Polskiej - biały orzeł na czerwonym tle

 

 

REKRUTACJA

 

Aktywna tablica - banner informacyjny programu

 

Bezpieczna

 szkoła +

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

miniaturka plakatu BOHATERON

Miniaturka obrazka

 Baner akcji Razem na Święta

Banner akcji Szkoła w Pilotażu Programowania

 

LSCDN

konkursy

Zawodowy strzał w 10 - link do informatora o szkołach ponadgimnazjalnych